Thursday 2 July 2015

Tiga Rumah Terbakar

KAMPAR – Gara-gara membakar sampah, dua rumah di Kampung Changkat Bendera, Malim Nawar musnah dalam kejadian kira-kira jam 5.45 petang kelmarin.

Difahamkan, kebakaran itu berpunca dari api sampah dibakar oleh seorang lelaki yang ditugaskan oleh tuan rumah untuk membersihkan kawasan kediaman terbabit.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Kampar, Mohd Yamin Naib berkata, empat jentera dengan kekuatan 21 anggota dikejarkan lokasi kejadian selepas menerima panggilan kecemasan.

Menurutnya, sebuah jentera dari Balai Bomba dan Penyelamat Gopeng turut membantu operasi pemadaman yang bermula pada kira-kira jam 6.04 petang.

“Setibanya di lokasi kejadian mendapat kedua-dua rumah kayu telah 80 peratus musnah.

“Operasi diketuai Mokhtar Sudin mengambil tindakan membuat ‘size up’ memastikan tiada mangsa dan membuat pemadaman sehingga api dapat di kawal kira-kira jam 7.10 petang,” katanya kepada pemberita di sini, semalam.

Mohd Yamin berkata, anggotanya mengambil masa lebih sejam untuk mengawal dan memadamkan sepenuhnya kebakaran. Operasi tamat kira-kira jam 7.12 petang.

“Tiada mangsa terlibat dalam kejadian itu berikutan dua rumah berkenaan adalah kosong yang sudah lama ditinggalkan. Jumlah kerugian sedang dikenal pasti,” katanya.

Sementara itu di Ipoh, sebuah rumah kosong turut musnah 70 peratus di Pangkalan Gate 1, berhampiran Pasir Puteh di sini kira-kira jam 5.15 petang kelmarin.

SH

0 comments:

Post a Comment