Thursday 2 July 2015

Tetap Mengemis Walaupun Dilarang

TELUK INTAN - Merupakan klien aktif Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Daerah Hilir Perak, malah sehingga kini masih menerima bantuan bulanan sebanyak RM200 setiap seorang.

Itu penjelasan Penolong Pegawai Kebajikan Masyarakat Daerah Hilir Perak, Selva Ratnam mengenai seorang warga emas dan cucunya yang mengemis di Jalan Sungai Nibong di sini hingga menjadi viral dalam laman sosial.

Menurutnya, Salasiah Darani, 87, yang mempunyai 10 anak kematian suami dan turut menerima bantuan JKM sejak 2007 hingga kini.

"Sebelum ini, suami Salasiah ada terima bantuan Baitulmal tapi ditamatkan selepas dia meninggal dunia.

"Kini kami cuba meminta Baitulmal untuk menyambung kembali bantuan tersebut untuk warga emas itu," katanya.

Mengulas mengenai cucu Salasiah, Mohd Yaser Hashim, 37, yang merupakan orang kurang upaya (OKU), Selva berkata, dia  didaftarkan di bawah JKM sejak kecil.

"Mohd Yaser juga ada menerima bantuan JKM sebanyak RM200 sebulan.

“Kami sudah beberapa kali menegur tindakan warga emas itu dan cucunya yang mengemis di Jalan Sungai Nibong, namun mereka tetap berdegil,” katanya.

Selva berkata,  pagi semalam, seorang daripada anak Salasiah menghubungi JKM dan bertanyakan berkenaan ibunya.

"Kita ada berikan peringatan kepada mereka. Jika Salahsiah dan Mohd Yaser masih teruskan aktiviti minta sedekah, JKM tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan mengikut Akta Orang Papa," katanya.

Beliau berkata, JKM mempunyai hak untuk menahan dan menempatkan mereka di rumah kebajikan untuk diberikan penjagaan  yang sewajarnya.

“Setakat ini, kita sudah beri peringatan kepada anak-anak warga emas itu untuk pastikan ibu dan anak saudara mereka tidak mengemis.

“Sekiranya, aktiviti itu masih berjalan, kami tidak teragak-agak meletakkan mereka di Rumah Orang Tua Ulu Kinta dan Rumah Sinar Harapan di Johor," katanya.

SH

0 comments:

Post a Comment