Wednesday 1 July 2015

Peniaga Bazar Ramadhan Tapah Didenda



TAPAH - Gara-gara tidak meletakkan tanda harga, seorang peniaga kuih bazar Ramadan di Sungkai dikenakan kompaun oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPNDKK) Cawangan Tapah, petang kelmarin.

Ketua Cawangannya, Musa Ramli berkata, menjadi satu kesalahan jika peniaga tidak meletakkan tanda harga pada makanan yang dijual kepada pengguna dan mereka boleh didakwa, dikenakan denda atau penjara sekiranya disabitkan kesalahan.

“Kami telah memberi kompaun RM100 kepada peniaga berkenaan selain merampas makanan yang tidak diletakkan harga kerana tidak mahu mereka menjual dengan harga tidak munasabah kepada pengguna,” katanya kepada Sinar Harian, di sini, semalam.

Musa berkata, pada pada masa yang sama, pihaknya membuka sebuah kaunter aduan di bazar Ramadan Tapah bagi memberi ruang kepada pengguna untuk membuat aduan jika ada peniaga bazar Ramadan menjual barangan mereka dengan harga tidak munasabah.

Jelasnya, jika didapati peniaga gagal mematuhi peraturan, bagi kesalahan pertama, mereka boleh didenda kompaun RM50,000 atau penjara dua  tahun atau keduanya sekali jika didapati bersalah.

“Namun begitu, setakat ini, kami masih belum menerima apa-apa aduan daripada orang ramai mengenai harga tidak munasabah dikenakan peniaga,” katanya.

Musa berkata, pihaknya akan sentiasa memantau peniaga di kawasan bazar Ramadan di daerah Batang Padang dan surat peringatan telah diedarkan agar memastikan mereka mematuhi peraturan.



SINAR HARIAN

0 comments:

Post a Comment