Monday 29 June 2015

Syukur Rumah Siap Dibaik Pulih

IPOH - “Syukur pada ALLAH SWT. Terima kasih orang Kampung Temiang. Terima kasih untuk semua!” luah mangsa ribut, Amron Ramli, 60, bagi menggambarkan penghargaannya sekeluarga terhadap segala bantuan yang diterima bagi membaik pulih rumah mereka yang rosak teruk dihempap pokok besar dalam kejadian 21 April lalu.

Dalam kejadian dua bulan lalu itu, bahagian siling dan dinding di bahagian tepi rumah mangsa mengalami kerosakan.

Menurut Amron yang juga pesara Majlis Bandaraya Ipoh (MBI), bantuan yang diberikan itu membolehkan keluarganya kembali mendiami rumah berkenaan sekali gus dapat menjalani ibadah puasa dan menyambut kemeriahan Aidilfitri di rumah sendiri.

“Syukur pada ALLAH, rumah saya ini dapat dibaik pulih mengikut tempoh masa ditetapkan. Dapatlah kami sambut Ramadan dan seterusnya berhari raya di rumah ini.

“Terima kasih kepada semua yang terlibat, Jawatankuasa Kemajuan dan Kebajikan Kampung (JKKK) Kampung Temiang; MBI; Jabatan Kerja Raya (JKR) serta Tenaga Nasional Berhad (TNB),” katanya kepada Sinar Harian.

Dalam pada itu, Amron berkata, masih ada barang seperti pakaian yang perlu dikemas selain menyusun semula perabot selepas rumah itu siap dibaik pulih.

“Sekarang, saya dan isteri sibuk mengemas rumah. Nak pilih baju dan mana-mana kain, selebihnya kami bercadang untuk sedekahkan saja.“Malah, saya juga sibuk membersihkan kawasan halaman rumah yang dipenuhi sampah, terutama serpihan batu bata dan sisa lain disebabkan ribut,” katanya.

Menurutnya, jumlah kerugian sebenar akibat kejadian ribut berkenaan tidak dapat dianggarkan.

“Kita pun tak tahu berapa jumlah sebenar kerugian yang dialami, susah kita nak agak. Yang pasti banyak perkakas seperti perabot, almari yang pecah.

"Tapi, saya bersyukur sebab tiada ahli keluarga yang cedera. Alhamdulillah, semua terselamat dalam bencana itu," katanya.

Sementara itu, isterinya, Khadijah Yusof 61, berkata, turut bersyukur kerana semua ahli keluarganya, termasuk cucu mereka terselamat dan dapat mendiami semula rumah berkenaan.

"Alhamdulillah, rumah ini dapat disiapkan dalam tempoh masa yang tidak terlalu lama, sempat untuk kami sekeluarga sambut bulan puasa dan raya tak lama lagi.

“Terima kasih kepada JKKK Kampung Temiang dan TNB kerana melakukan kerja pendawaian semula di rumah ini, terima kasih semuanya,” katanya.

SH

0 comments:

Post a Comment