Tuesday 30 June 2015

Kolej Taj Selamatkan 20 Pelajar India



IPOH - Kira-kira 20 pelajar yang mendakwa ditipu pengurusan dalaman sebuah kolej swasta di sini kini lega selepas Kolej Antarabangsa Taj (TIC) tampil menghulurkan bantuan dengan menyediakan tempat untuk mereka.

Ketua Pegawai Eksekutif TIC, Tina Tajuddin berkata, wakil pelajar telah hadir ke TIC dan memaklumkan kepada pihak pengurusan untuk mereka ditempatkan di kolej berkenaan bagi menghabiskan pengajian di peringkat sijil.

Menurutnya, pihaknya tiada halangan untuk membantu menyelesaikan masalah pelajar berkenaan memandangkan mereka mempunyai hak untuk mendapatkan pendidikan.

“Mereka bukan sahaja dibantu dari sudut penempatan pengajian malah kita turut membantu mereka dari segi pembiayaan dan kewangan.

“Bagi masalah yang dihadapi semua pelajar ini, pihak TIC telah menyediakan satu pakej khas pembiayaan membolehkan mereka menyambung pengajian. Ini merupakan salah satu khidmat masyarakat TIC kepada mereka yang memerlukan,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Tina berkata, bantuan seumpama itu bukan kali pertama dilakukan TIC sebaliknya, kolej berkenaan sudah beberapa kali membantu pelajar kolej swasta yang menghadapi masalah sama.

Jelasnya, sehingga kini kira-kira 250 pelajar yang berhadapan masalah seperti itu sudah dibantu termasuk pelajar dari Sabah dan Sarawak.
"Kesemua pelajar berkenaan akan mula mendaftar pada 1 Julai nanti dengan mengikuti dua program sijil iaitu Sijil Kemahiran Malaysia Automotif dan Sijil Kemahiran Malaysia Pengurusan Hotel selama satu  hingga dua tahun.

Sementara itu, seorang pelajar berkenaan, S Kasturi, 21, berkata, dia mewakili rakan-rakan yang lain sangat gembira apabila hasrat untuk meneruskan pengajian mereka tercapai.

Katanya, turut gembira dengan perkhabaran tersebut adalah ibu bapa yang sebelum ini sangat bimbangkanmasa depan anak-anak mereka yang tidak dapat menyambung pelajaran.

“Kini saya dan rakan-rakan dah boleh sambung belajar semula. Semua bayaran pengajian ditanggung dan tiada apa lagi yang perlu dirisaukan.
“Kami akan belajar bersungguh-sungguh untuk pastikan impian dan cita-cita kami berjaya,” katanya.

Sebelum ini, 20 pelajar berkenaan berkumpul secara aman membuat bantahan terhadap pengurusan kolej swasta yang didakwa menipu mereka selain menjanjikan peluang pekerjaan.

SINAR HARIAN


0 comments:

Post a Comment