Tuesday 7 July 2015

FAHAMI FUNGSI HOSPITAL KERAJAAN



Dipetik dari blog sahabat the flyingkick

Ok meh akak keje hospital kerajaan nak jawab ni. Faham memang perkhidmatan di hospital kerajaan belum optimum dan bukan saya nak menangkan kerajaan, tetapi ini yang saya tahu, 9 tahun kerja di hospital kerajaan.


1) unit KECEMASAN hospital kerajaan itu untuk kes-kes kecemasan. Dalam bahasa inggeris panggil ACCIDENT AND EMERGENCY. Jadi demam dan gatal kulit itu BUKAN KECEMASAN. Sila ke klinik kerajaan pada waktu pejabat ataupun klinik panel . Fever centre dibuka hingga jam 11 mlm di kebanyakan unit kecemasan, jadi datanglah sebelum tutup.

2) memang akan lebih ramai doktor di zon merah dan kuning berbanding hijau sbb zon merah adalah untuk pesakit kritikal antara hidup dan mati. Contoh?

Kemalangan jalanraya yang serius, patah tulang, pendarahan dlm otak (intracranial bleed), kecederaan dalaman (intraabdominal injury), sakit jantung , cedera di pukul dan sebagainya.

Agak-agak kalau saudara mara kita sakit jantung, rela ke seorang doktor je attend, yg lebih-lebih tu tengok pesakit gatal kulit dan demam di zon hijau?

3) tak mana kaya nya kerajaan dgn duit RM1 yang dibayar dan pesakit balik rumah semula sebab tunggu terlalu lama tu. Selama ini yang dapat jumpa doktor dengan RM1 buat vital sign, check darah, buat X-Ray, jumpa doktor, dapat ubat tu, ingat kos RM1 ke?

4) Kalau rasa mampu nak ada medical card & nak pergi ke hospital swasta, pucuk dicita ulam mendatang bagi kami. Walaupun kami ni dikutuk macamana pun, andai keadaan anda semakin teruk dan Hosp swasta tak mampu rawat atau perlu Bantuan contoh back up ICU atau alat bantu pernafasan (ventilator), kami tetap terima bila Hosp swasta transfer kamu semula ke hospital kerajaan.

Kesimpulan, manusia tiada yang perfect, sistem manusia tiada yang perfect. Dan buat pengetahuan anda, doctors are humans, nurses are humans, medical assistance are human & we work under the imperfect system created by human.

Learn to see the positive side of things & learn to be thankful.




0 comments:

Post a Comment