Sunday 5 July 2015

Bukti Asas Ekonomi Kukuh

PEKAN - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, pengumuman penarafan terbaharu oleh agensi antarabangsa, Fitch Ratings yang menyemak naik unjuran Malaysia kepada stabil memberi kesan positif kepada kesejahteraan rakyat.

Perdana Menteri berkata, pengumuman itu menandakan asas ekonomi yang kukuh sekali gus menunjukkan dasar-dasar dilaksanakan pentadbiran negara membawa kebaikan sehingga badan antarabangsa seperti Fitch Ratings menambah penilaian dan keyakinan mereka.

“Ini bererti dasar kepemimpinan kerajaan UMNO dan Barisan Nasional (BN) berjaya menambah keyakinan badan itu.

“Kesannya ialah apabila ekonomi negara lebih kukuh, hasil negara juga bertambah. Lebih mudah dan mampu kerajaan untuk melaksanakan pembangunan pesat dan menyeluruh sehingga ke setiap ceruk negara mendapat nikmat daripada projek yang akan dilaksanakan,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam majlis berbuka puasa dan penyampaian sumbangan kepada warga emas di Masjid Kampung Merchong, Bebar di sini hari ini.

Najib yang juga Ahli Parlimen Pekan berkata, sebagai seorang pemimpin, beliau sentiasa melakukan yang terbaik untuk membangunkan negara dan menentukan rakyat dapat hidup dengan punca rezeki yang bertambah serta kemudahan asas ditingkatkan dari semasa ke semasa.

Kata beliau, semua itu boleh dilakukan jika dasar negara dapat dilaksanakan dengan membawa Malaysia ke arah masa depan lebih cemerlang dan asas ekonomi negara lebih kukuh.

Perdana Menteri berkata, beliau dapat melihat kemajuan yang dinikmati penduduk umpamanya di daerah ini dengan kewujudan rumah, masjid baharu dan projek agropolitan.

“Ini adalah tanda kejayaan kita tetapi tidak mungkin dapat dilakukan jika urus tadbir negara lemah. Kalau tidak mendapat keyakinan daripada badan penarafan seperti Fitch Ratings, sudah tentu kemampuan kerajaan akan terjejas.

“Saya harap anda semua yakin kepada kerajaan dan yakin kepada saya,” katanya.

Terdahulu, Najib meluangkan masa menghadiri Program Mengacau Bubur Lambuk anjuran Pertubuhan Perkumpulan Perempuan (WI) dan Pertubuhan Ibu Tunggal Daerah Pekan di kediamannya di Seri Kenangan di sini.

Perdana Menteri tiba kira-kira pukul 5.35 petang diiringi isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor dan Timbalan Ketua UMNO Bahagian Pekan yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Chini, Datuk Abu Bakar Harun serta pimpinan UMNO bahagian.

Selain beramah mesra, Najib dan isteri turut meluangkan masa mengacau bubur lambuk pada program berkenaan.

Sebanyak 1,200 bekas bubur lambuk disediakan untuk diedarkan kepada anak yatim dan ibu tunggal di sekitar daerah ini.

Sementara itu, Perdana Menteri menunaikan solat isyak dan tarawih di Masjid Ar-Rahmah Kampung Pasir Panjang dan menyampaikan sumbangan kepada 48 warga emas di kampung berkenaan selepas itu.

UM

0 comments:

Post a Comment