Tuesday 30 June 2015

HRPB Tawar Pembedahan Bariatrik



IPOH - Malaysia antara negara yang mempunyai paling ramai penduduk dengan berat badan berlebihan di Asia dengan 45.3 peratus penduduknya mengalami berat badan berlebihan, diikuti Korea Selatan (33.2 peratus), Pakistan (30.7 peratus) dan China (28.3 peratus).

Bagi mengatasi masalah itu, Hospital Raja Pemaisuri Bainun (HRPB) menawarkan pembedahan bariatrik diuruskan Pakar Perunding Bedah Endokrin dan Bariatrik Hospital Raja Pemaisuri Bainun (HRPB), Dr  M Kirubakaran.
Kirubakaran berkata, kaedah bariatrik  dapat membantu mengurangkan berat badan dengan cara sihat dan berkesan.

“Bariatrik adalah teknik pembedahan bertujuan mengurangkan berat badan dengan cara meletakkan alat bantuan seperti pengikat gastrik dan pembuangan sebahagian daripada perut. 

"Ia mengurangkan isi padu perut dan pemintasan usus kecil untuk mengurangkan penyerapan seperti lemak dan gula," katanya.
Beliau berkata, kaedah itu dilakukan menerusi kaedah laparoskopi dan tujuan utama adalah menurunkan berat badan selain mengekalkan penurunannya untuk jangka lama. 

Jelasnya, dengan cara itu akan dapat membantu mengurang dan memulihkan masalah perubatan seperti kencing manis, darah tinggi serta  kolesterol.
"Banyak faktor perlu diambil kira oleh panel doktor dan pesakit sebelum menjalani pembedahan itu seperti kedudukan kewangan, logistik, sokongan keluarga, keadaan kesihatan, kecergasan dan pelbagai lagi.

“Pembedahan bariatrik dicadangkan kepada mereka yang sudah mencuba pelbagai kaedah menurunkan berat badan termasuk bersenam dan mengambil ubat kurus, tetapi tidak berjaya," katanya.

Kirubakaran berkata, fungsi utama pembedahan bariatrik bukan sekadar tampak kurus tetapi lebih kepada pemulihan kesihatan kerana obesiti punca pelbagai penyakit kronik.

Menurutnya, individu obesiti mungkin akan berasa sedikit lega kerana mereka mempunyai satu lagi pilihan untuk menikmati kehidupan yang lebih baik iaitu dengan menjalani pembedahan bariatrik.

“Selain Hospital Taiping, HRPB menawarkan pembedahan bariatrik dan pesakit boleh datang ke Pusat Rawatan harian HRPB pada setiap hari Khamis dari jam 2 hingga 5 petang.

“Walaupun masih baharu, namun kami memberikan komitmen menyeluruh untuk memastikan pesakit mendapat perhatian sepenuhnya sebelum, semasa dan selepas pembedahan berkenaan dibuat,” katanya.

Beliau turut menambah pesakit yang konsisten dengan rawatan susulan serta mengikut rejim diet yang disarankan pakar diet dan bersenam, mereka berpotensi untuk sembuh dengan segera.


SINAR HARIAN

0 comments:

Post a Comment