Monday 29 June 2015

Gelung Punca Banjir

KAMUNTING – Penduduk Kampung Teratai Tambahan, dekat sini, menggesa pihak berkenaan mengkaji semula kedudukan dua gelung di Sungai Malai yang didakwa menjadi punca banjir di kawasan tersebut.

Setiausaha Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK), Mohamad Rizal Mohamad Hamdan berkata, gelung itu sudah tidak mampu menampung air terutama ketika hujan lebat.

Menurutnya, selain tidak mampu menampung air yang banyak, kedudukan gelung itu juga menyebabkan aliran air menjadi sempit.

"Akibat masalah ini, penduduk di sini terpaksa berhadapan dengan bencana banjir sejak enam tahun lalu,” katanya.

Mohamad Rizal berkata, rata-rata penduduk juga berpendapat, gelung tersebut dipasang tanpa mengikut spesifikasi ditetapkan.

"Sepatutnya gelung yang dipasang akan melancarkan laluan air, tapi tidak di sini.

"Setiap kali hujan, rumah penduduk yang berdekatan sungai pasti akan ditenggelami air," katanya.

Dalam pada itu, katanya, penduduk di sini juga berpendapat kawasan tersebut perlu dibina jambatan bagi melancarkan aliran air.

“Hal ini kerana, walaupun ketika ini diletakkan dua gelung, namun ia masih belum mampu untuk menampung aliran air yang banyak ketika hujan lebat.

“Tetapi sekiranya jambatan dibina, ia mungkin akan lebih memudahkan aliran air kerana tidak ada sebarang sekatan,” katanya.

SH

0 comments:

Post a Comment