Sunday 2 August 2015

UPSI DAN ITBM TERUS KUKUHKAN KERJASAMA

Upsi dan ITBM mendatangani memorandum perjanjian bagi mengukuhkan lagi kerjasama.


TANJUNG MALIM - Dalam usaha mengukuhkan kerjasama yang terjalin sejak 2002 antara Universiti Pendidikan Sultan Idris (Upsi) dan Institut Terjemahan dan Buku Malaysia (ITBM) telah menandatangi memorandum perjanjian (MoA) baru-baru ini.

Upsi melalui Pejabat Karang Mengarang (PKM) akan memberi tumpuan khusus kepada aspek penterjemahan buku-buku cemerlang dalam dunia pendidikan dari luar negara ke dalam bahasa Melayu untuk bakal pendidik di Upsi dan universiti lain.

Pengarah PKM, Prof Madya Dr Nasir Nayan berkata, lima judul penerbitan dengan 20 penterjemah di Upsi berjaya dilakukan pada kali pertama kerjasama dan tidak mustahil jumlah tersebut akan meningkat dengan termeterainya memorandum kali ini.

Menurutnya, kerjasama tersebut dapat memperkukuhkan pengajaran, pembelajaran dan melengkapkan keunggulan bersama ITBM dalam bidang usaha sama penterjemahan, penerbitan bersama, latihan serta pemasaran.

“Kami akan melaksanakan kerja-kerja terjemahan dengan lebih agresif dan inovatif dalam bidang penerbitan yang boleh menguntungkan kedua-dua institusi,” katanya.

Hadir sama, Pendaftar Upsi, Mohd Faizi Othman yang mewakili Naib Canselor, Pengarah ITBM, Mohd Khair Ngadiron dan Pengurus Besar ITBM, Sakri Abdullah.

Pada majlis sama turut diadakan majlis pra pelancaran buku bertajuk Matematik Kejuruteraan Asas Untuk Jurutera Elektronik, Elektrik, Komunikasi dan Sistem serta Matematik Kejuruteraan Moden Edisi Keempat berserta Mathlab yang diterjemahkan lapan ahli akademik dari Fakulti Sains dan Matematik Upsi.

Selain itu, pengisian diteruskan dengan wacana ilmu bersama ITBM bertajuk Industri Penterjemahan Buku Ilmiah Dalam Pendididkan Di Malaysia di samping jualan buku dengan potongan harga sehingga 30 peratus.


0 comments:

Post a Comment